tirsdag 25. mars 2008

Øynene dine

tirsdag 25. mars 2008
Ofte føles det som om jeg står på en øy. En svart øy. Rundt meg er havet blått som selve himmelen. På uværsdager er havet opprørt, mørkere og det skummer litt på bølgetoppene. På solskinnsdager er havet fløyelsmykt, uendelig og varmt som det grunneste vannet i sommerheten.

Av og til svømmer jeg for langt ut, og nærmest drukner i dette uttrykksfulle havet. Men jeg er en landkrabbe og trives best med føttene på øya. Jeg er hjemme på den svarte øya mi. Det er her jeg bor. Og det er her jeg for alltid vil være.

Noen ganger kan jeg se havet på avstand. Og se at det rommer en hel verden. Et helt univers av følelser. Du er jorda mi og øynene dine er havet. Jeg ser meg selv i deg, og jeg ser deg uten meg. Øynene dine sier alt. De er like nakne som en indonesisk sandstrand før en tsunami. Jeg ser spørsmålstegn og hjerter. De rommer utropstegn og smerter. Sjelen din er en generator for lampen i øynene dine. De kan lyse som en fullmåne og se hele meg.

Jeg vet at jeg har et tilfluktssted på øya mi. Det gjør meg trygg over alt. Der kan jeg tulle meg inn varme pledd, drikke varm kakao og kjenne hvor godt det er å være hjemme.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
◄Design by Pocket Distributed by Deluxe Templates