mandag 19. januar 2009

Spor i snøen

mandag 19. januar 2009
I dag formet vi doble kjeder av fotspor i snøen. Noen smale, rette. Noen brede der vi hadde glidd på isen som lå beskyttet under alt det hvite. Vi plantet ikke avtrykkene skjødeløst. De ble til godt gjennomtenkte stier mellom snøtunge ettermæler over tidligere midtpunkter. Over dem som ikke lenger kan kjenne om det er livsbekreftende januar eller tilfredsstilt og varm august. Kanskje vet de likevel. Gjennomtenkt fordi du, begge to, ønsket motivet uberørt. Jomfruelig som jomfruen selv. Og glatt som en fløteis i kjeks hvor tungen har varmet sin signatur. Jeg holdt den svarte paraplyen over oss der vi satt på huk i snødrevet. De røde ullvottene, med alt for langt hus til tommelen, var tette av frossent dunfyll fra himmelen. Du hadde blender og lukker i iskalde fingertupper. Og under paraplyen var det varmt av kjærlighet.

3 kommentarer:

Solskygge sa...

Åh, så fint!:)

Anonym sa...

Skulle likt å vite hvor du tar ordene fra. Kan du fortelle meg det, så kanskje jeg kan hente noen fra samme sted, selv?

Nydelig skrevet.

Neglecta sa...

Alf Ivar; Tja, hvor kommer ord fra da? Jeg tror jeg blander følelser og lager ord av dem. Kanskje. Ellers har du sannelig mange fine ord du også! Håper du har en greiere dag i dag.

Legg inn en kommentar

 
◄Design by Pocket Distributed by Deluxe Templates