lørdag 20. desember 2008

Nissemor, Andersen og slikkepott

lørdag 20. desember 2008
Nå som adventstida har rast forbi og det nærmer seg jul med orkanskritt, så har dagen gått med til baking. Nissemor i meg har bestemt seg for å gi bort et par krydderkaker til noen opptatte husmødre i år. I den forbindelse – og noe som var en helt naturlig forbindelse skal du se – så kom jeg til å huske på eventyret ”Snekker Andersen og Julenissen”, og dette avsnittet her:

”…
- Og så må du lage noe til a mor! maste ungene.
Nissekona hadde stått og sett på hele tia, og gjemt noe bak ryggen sin.
- Hysj da, unger! sa nissekona.
- Bare si hva du vil jeg skal lage, du, sa Andersen.
- Ja, sa kona og viste fram det hun hadde gjemt bak ryggen. Det var ei grautsleiv. Men den var gammel og flisete og hadde en diger sprekk, så det gikk i hvert fall ikke an å spise suppe med den.
- Kan du få noen skikk på denne her, trur du?
- Hem, hem, sa Andersen og klødde seg med tømmermannsblyanten som han hadde bak øret. - Jeg får helle lage ei ny sleiv til deg.
Og så tok han og spikka ut ei fin rot som han fant ved utgangsdøra, og laget sleiv til nissekona. …”

For her er nemlig saken; Jeg ønsker meg veldig en ny slikkepott! *drar fram en musespist slikkepott fra bak ryggen*



Jeg erkjenner at jeg har nådd foreldregenerasjonen, med det det innebærer av hverdagslige ønsker (som jeg kan huske at vi barna sukket oppgitt over en gang i fortiden). På lista føyer det seg til snille barn, ullsokker, nye stretch-laken og gode kremer. Ja, det er bare å svelge alderen og stoltheten, og venne seg til at man er der man aldri trodde man skulle være i livet. Sånn rent bortsett fra at når foreldrene våre var på samme alder, var de selvfølgelig mye eldre!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg fikk brått informasjon om at det kun er 4 dager igjen til jul, så i dag var jeg "pokka nødt" til å bake, jeg og. Jeg og ei venninne pleier å bytte litt, siden vi ikke baker det samme. Hun gir noen poser til meg, og får noen poser i retur. Veldig greit :)

Mmm... snille barn har stått på ønskelista her i noen år også ;) Midtenbarnet sa (i fjor) at: "Jaha, ja.. men da må du nok lage noen nye, mamma!" :)

Neglecta sa...

Ja, er det ikke rart hvordan desember har hatt en helt egen hastighet i år? Det er veldig greit med byttekaker, en enkelt måte å få et par slag ekstra på, for dessuten blir jo sjelden hele kakepartiet spist opp likevel.

Hehe, de vil ha seg frabedt noen forventninger ja. *glis*

Solskygge sa...

Det var jaggu en vælbrukt slikkepott! :o)

Har vi virkelig kommet dit? Til foreldregenerasjonen altså? Urkh..
;o)

Neglecta sa...

Og jammen fikk jeg ikke bakt en kake til med den vælbrukte. =o)

Ja, jeg er stygt redd for at vi har havnet i den kategorien nå altså. Selv om det jo skal innrømmes at jeg definitiv kan klare å finne det ene ekslusive ønsket etter det andre også...

Anonym sa...

Å, snikker Andersen er en av mine favorittjulehistorier :) Og selv om kjønnsrollene kanskje er litt overtydelige nå for tiden, er det veldig søtt når nissemor så veldig ønsker seg en ny sleiv.
Håper du får en ny fin slikkepott til jul ;)

Neglecta sa...

Hei Marteliten og velkommen! Ble ingen slikkepott til jul, for det var ikke den ordentlige nissen som var her, tror jeg. Så i hvert fall ingen kniv eller håndverksredskaper. Men det skal nok bli ei råd med ny slikkepott likevel, tror jeg. =o)

Legg inn en kommentar

 
◄Design by Pocket Distributed by Deluxe Templates