fredag 6. februar 2009

Jeg går kjøkkenveien

fredag 6. februar 2009
Jeg har blitt utfordret av Vivi til å dele mine kjøkkenfavoritter med dere. Vi har riktignok mye i kjøkkenskapene, men på min rekognoseringsrunde fant jeg at det stort sett er de eldste tingene som blir favorisert. Jeg er en samler. Ikke sånn at jeg samler på flotte serviser og den slags, men en samler i betydningen kaster-lite-for-det-kan-komme-til-nytte-og-når-vi-engang-får-drømmehuset-så-vil-den-og-den-tingen-bli-perfekt-akkurat-der-samler. Du skjønner tegninga.


Flotte fat fra min kjæres mormor. Gode fat har man alltid bruk for og særlig stettefatet har stadig vært på bordet med en liten godbit på.


Disse gode krusene kjøpte vi egentlig som en vertgave en gang vi var bedt til en ihuga kaffedrikker i Sverige på langbesøk. Imidlertid gikk bilen føyka samme dag og da var jeg snar til å rive av innpakningspapiret og sette dem i skapet. Moralen er; kjøp alltid gaver som du egentlig ønsker deg selv.

Som kjerringer flest har jeg enkelte Tupperware-saker i skapene. Denne bollen fikk jeg av moren min da jeg hadde brukt opp den forrige. Den er genial til rører av alle slag, fordi den har lokk med hull til miksmaster så ikke røra spruter ned kjøkkenet. Ooh, jeg er så praktisk.

Vi har arvet mange fine boller som jeg setter stor pris på. Her er det fra to mormor’er, en bestemor og en oldemor. Den med sølvkanten var faktisk en bryllupsgave den 26. november 1911.

Jepp, jeg er en hvitløksperson. Hvis retten ikke tåler så sterk hvitløkssmak, griper jeg tak i denne og kverner over til det er akkurat passelig mye for en god hvitløksånde dagen derpå.


Denne laget min kjæres far engang for mange år tilbake. Siden jeg ikke fikk gleden av å bli kjent med ham, synes jeg det er hyggelig å ha denne stående framme. Den huser stadig forskjellige ting og er tøff til utebruk også, med bestikk og servietter i. For øyeblikket bor den i vinduskarmen.

Nå ønsker jeg meg en sniktitt i kjøkkenskapene hjemme hos Sokken. Dessuten forekommer det meg at Gneis har surfet utenom de fleste utfordringer der oppe i det kalde nord, så vær så god, begge to - åpne kjøkkenskapene! Nuvel, om dere vil da...

7 kommentarer:

Blogger sa...

Ligger på stranda i varmen - der du vet ;-) Har nettopp badet, og tenkte jeg måtte sjekke hvordan det stod til hos Neglecta...

Likte alt dere har arvet - det er så fint med gamle ting, spesielt om de har en historie med å kjøpet :-)

Anonym sa...

Mottatt. Jeg skal. Men ikke i dag, tror jeg.. jeg er så jævlig fyllesjuk, at jeg tror jeg snart skal dø.. Seriøst.

Solskygge sa...

Jeg liker også de gamle sakene.
Oppgaven er registrert og gjennomføres en av dagene. :)

Neglecta sa...

Vivi; ja, jeg liker også ting med historie, men det skjønte du sikkert, hehe. =o)

Gneis; Uff'a, overlevde du gårsdagen?

Sokken; Gleder meg til å glo i skapene dine! =o)

Camilla sa...

Jeg har den samme Tupperware bollen. Den er perfekt til spesielt vaffel- eller pannekakerøre og når man kjapt skal blande sammen en Toro Brownies pose :-)

Neglecta sa...

CamKarMir; Det er godt å se at det er flere av oss praktiske. =o) Nettopp, den er særlig genial til sånne ting. Jeg hadde en i den mindre størrelsen også, men den kan jeg ikke for mitt bare liv finne igjen. Hm... Man kan si hva man vil om Tupperware, men de har noen saker som man BØR ha som anstendig husmor, hihi. =o)

Anonym sa...

Jeg overlevde! ;) Og skal huske min dødsangst leeeenge! *fnis*

Legg inn en kommentar

 
◄Design by Pocket Distributed by Deluxe Templates